Guvernul Republicii Moldova

BIROUL RELAȚII CU DIASPORA

A A A

Lansare apel de finanțare a proiectelor în cadrul Programului Diaspora Acasă Reușește „DAR 1+3” ediția 2024

Published on: Wed, 01/24/2024 - 16:46

Biroul relații cu diaspora din cadrul Cancelariei de Stat lansează apelul de finanțare a proiectelor în cadrul Programului Diaspora Acasă Reușește „DAR 1+3” conform HG nr.801/2018.

 

Sunt invitate să aplice la Program autoritățile publice locale de nivelul I în comun cu asociațiile/membrii diasporei, asociațiile de băștinași, grupuri de inițiativă ale cetățenilor stabiliți în străinătate sau reveniți, partenerii de dezvoltare/donatorii, pentru a beneficia de susținere financiară nerambursabilă în cadrul Programului „DAR 1+3”.

 

Apelul pentru depunerea dosarelor este deschis începând cu data de 24 ianuarie 2024 până la data de 24 februarie 2024, ora 23:59. Dosarele depuse vor respecta cerințele prevăzute în Ghidul de aplicare și implementare al Programului.

 

Programul Diaspora Acasă Reușește „DAR 1+3” urmărește următoarele obiective specifice:

 

  • Stimularea dezvoltării localităților rurale și urbane din Republica Moldova prin atragerea capitalului uman și financiar din diasporă;
  • Păstrarea și reanimarea conexiunii dintre cetățenii plecați și localitățile de origine prin realizarea programelor și proiectelor de dezvoltare locală;
  • Sporirea gradului de participare și implicare a diasporei în coordonarea și cooperarea la dezvoltarea social-economică a localităților.

 

Bugetul alocat de Guvernul Republicii Moldova pentru Programul „DAR 1+3” este de 10 mln lei.

 

La  Program pot aplica autoritățile publice locale care au rol de Aplicant lider și poartă răspundere pentru implementarea eficientă și calitativă a proiectului de dezvoltare locală.

 

Finanțarea proiectelor din cadrul Programului se va efectua în baza formulei „1+3”, având următorii parteneri:

  1. Guvernul Republicii Moldova;
  2. Autoritățile publice locale;
  3. Partenerii de dezvoltare/donatorii;
  4. Asociațiile de băștinași/persoane revenite și grupurile de inițiativă.

 

NOTĂ 1: La ediția 2024, partener de dezvoltare al Programului este Organizația Internațională pentru Migrație (OIM Misiunea în Republica Moldova) care va oferi finanțare autorităților publice locale pentru 2 componente:

 

1. Promovarea incluziunii/coeziunii sociale si a coexistenței pașnice între refugiații din Ucraina și comunitățile gazdă: 150 000 MDL/per grant, pentru proiecte axate pe dezvoltarea infrastructurii sociale și de afaceri la nivel comunitar, care vor contribui la angajare, activități comunitare care reunesc refugiați și diferiți actori din societate, instruire/formare profesională, oferirea de cursuri de limba română, fortificarea serviciilor de suport pentru afacerile mici, organizarea de evenimente culturale comune, extinderea serviciilor de protecție socială, de care ar putea beneficia atât refugiații din Ucraina, cât și membrii comunității gazdă [1]

Numărul de granturi este limitat.

 

2. Promovarea activităților care contribuie la atenuarea schimbărilor climatice și adaptarea la aceste schimbări: 120.000 MDL/per grant, fiecare în sprijinul eforturilor la nivel local pentru atenuarea schimbărilor climatice și adaptarea la aceste schimbări. Vor fi  susținute proiectele care vor promova conservarea biodiversității, energia curată,  adoptarea de soluții de eficiență energetică și soluții de energie regenerabilă, ecologizarea spațiilor comunitare și crearea infrastructurii locale pentru managementul eficient al    deșeurilor [2].

Numărul de granturi este limitat.

 

Domeniile eligibile pentru finanțarea activităților din Program sunt:

 

1)  infrastructură (apă și canalizare, drumuri, școli, grădinițe, case de cultură); 

2)  protecția mediului (prevenirea poluării mediului înconjurător, managementul deșeurilor); 

3)  economie (dezvoltarea regiunii, investiții, dezvoltarea agriculturii); 

4)  eficiența energetică (panouri solare, iluminare stradală, izolare termică); 

5)  cultura (protecția patrimoniului, zone de odihnă, dezvoltarea turismului rural, expoziții și festivaluri); 

6)  educație (programe pentru copii, sport, inovație, transfer de cunoștințe și know-how); 

7)  protecție socială (centre medicale, centre sociale, cantine sociale, altele). 

 

NOTĂ 2:

 

  • autoritatea publică locală cu mai multe localități în componență poate aplica la mai multe ediții consecutive (1 proiect/per localitate/per ediție).
  • autoritatea publică locală care a beneficiat de suport financiar în cadrul Programului ”DAR 1+3” ultimele două ediții consecutive, poate depune dosarul, dar va fi inclusă în lista de rezervă și  va  beneficia de finanțare, în cazul disponibilității resurselor financiare.
  • autoritatea publică locală care a beneficiat de suport financiar în cadrul Programului ”DAR 1+3” dar nu a respectat angajamentul privind asigurarea contribuției financiare din partea diasporei și partenerilor de dezvoltare nu este eligibilă la ediția 2024.

 

Depunerea dosarelor:

Aplicanții lideri vor completa și vor expedia Formularul de aplicare (cu toate anexele solicitate), atât on-line cât și pe suport de hârtie.

 

Transmiterea aplicațiilor în format electronic:

Formularele de aplicare completate, împreună cu toate anexele vor fi expediate online la adresa  de email cancelaria@gov.md și brd@gov.md, cu subiectul ”aplicație de finanțare la Programul „DAR 1+3” de la primăria____________”.

 

Transmiterea aplicațiilor în original:

Formularul de aplicare, cu toate anexele și documentele de suport, cu semnătură și ștampilă în original sau cu mențiunea “corespunde originalului”, într-un exemplar, vor fi transmise prin scrisoare recomandată, cu aviz de primire în adresa Cancelariei de Stat.

Cancelaria de Stat,

Biroul relații cu diaspora,

Casa Guvernului,

MD-2012, Chişinău,

Republica Moldova

 

Depunerea dosarelor în variantă electronică nu exonerează Aplicantul lider de la depunerea dosarului prin poștă. Data depunerii dosarului va fi considerată data depunerii acestuia în variantă electronică, în cazul în care prin poștă va avea o dată ulterioară. Depunerea dosarului în variantă fizică (prin poștă) nu va depăși termenul limită, indicat în Apelul de lansare.

 

Procesul de evaluare și selectare a proiectelor se va realiza de  Comitetul  de evaluare și supraveghere al Programului ”DAR 1+3”.

 

La baza selectării proiectelor vor fi aplicate următoarele criterii:

  • Relevanța proiectului în conformitate cu obiectivele și prioritățile de dezvoltare locală;
  • Fezabilitatea, actualitatea proiectului, corespunderea structurii și conținutului propunerii de proiect cu cerințele stabilite în Regulamentul privind implementarea proiectelor în cadrul Programului ”DAR 1+3” și în Ghidul de aplicare și implementare;
  • Sustenabilitatea și impactul socioeconomic al proiectului;
  • Gradul de implicare a diasporei în procesul de inițiere, promovare și implementare a proiectelor.

 

Regulile și instrucțiunile generale privind accesarea finanțării nerambursabile sunt stabilite în  Ghidul de aplicare și implementare al proiectelor în cadrul Programului „DAR 1+3”, care poate fi accesat pe pagina: www.brd.gov.md/rubrica DAR 1+3.

Informații suplimentare pot fi solicitate la adresa de e-mail:  brd@gov.md sau la numărul de telefon: 022-250-524.



[1] Suport oferit de OIM în cadrul Proiectului „Contribuția PRM la apelul regional OIM pentru Ucraina și țările vecine – 2023”, finanțat de Biroul pentru Populație, Refugiați și Migrație al Departamentului de Stat al SUA (PRM).

[2]Suport oferit de OIM în cadrul Proiectului "Diaspora pentru Acțiune Climatică (D4C)", finanțat de Fondul de Dezvoltare al OIM.