Platforme și servicii digitale guvernamentale

Republica Moldova și-a propus digitalizarea serviciilor, iar la 6 Septembrie 2023 a adoptat Strategia de Transformare Digitală pentru anii 2023-2030, care stabilește viziunea autorităților pentru dezvoltarea unei societăți digitale moderne pe toate dimensiunile. Obiectivul major este ca Republica Moldova să devină un stat cu nivel înalt al digitalizării, iar toată interacțiunea cu statul, dar și interacțiunile juridice între cetățeni să devină digitale. Către sfârșitul anului 2024 se urmărește digitalizarea a 75% dintre serviciile publice, iar către 2030 – a tuturor serviciilor publice din Republica Moldova

În cazul membrilor diasporei, nu va mai fi necesară prezentarea la sediul misiunilor diplomatice sau consulare ale Republicii Moldova, care servesc drept intermediari între instituțiile publice naționale și cetățenii moldoveni aflați peste hotarele țării. Astfel, diaspora poate deveni mult mai conectată la sistemul serviciilor publice din Republica Moldova.

Lista tuturor serviciilor publice din Republica Moldova poate fi accesată prin intermediul Portalului Servicii Publice https://servicii.gov.md/ro. Actualmente, 51% din numărul total de servicii pot fi solicitate online. Respectivele servicii pot fi identificate pe platformă cu simbolul „E”. Menționăm că majoritatea dintre aceste servicii sunt doar parțial automatizate, ce presupune că doar unele dintre interacțiuni pot fi online, iar beneficiarul va trebui să viziteze fizic oficiile instituțiilor pentru finalizarea procesului.

IMPORTANT: Cetățenii din diaspora pot depăși aceste impedimente prin obținerea semnăturii electronice, care fac accesibile serviciile de împuternicire de la distanță a unei persoane care să vă reprezinte interesele (MPower, vezi mai jos).

O categorie distinctă reprezintă serviciile digitale complet automatizate care permit autoservirea electronică de către oricare cetățean al Republicii Moldova, inclusiv din diaspora, fără a fi necesară prezentarea la oricare instituții de stat, inclusiv la sediile misiunilor diplomatice și a oficiilor consulare ale țării noastre. Aceste servicii pot fi utilizate de către diaspora moldovenească din oricare locație geografică. Actualmente, există 36 de servicii disponibile, printre care menționăm 12 servicii cadastrale și 19 servicii pentru emiterea actelor de stare civilă, apostila, extras din registrul de stat al unităților de drept, lipsa datoriilor față de bugetul de stat, starea contului personal de asigurări sociale, cazierul judiciar, cazierul detaliat și cel contravențional disponibil în format digital, inclusiv cu opțiunea de apostilare
și livrare la domiciliu.

IMPORTANT: Aceste servicii pot fi solicitate și accesate complet digital doar cu utilizarea semnăturii digitale, o condiție obligatorie pentru asigurarea identificării sigure a solicitantului de către prestatorii de servicii: https://www.egov.md/ro/advanced-page-type/platforme-operate

Semnătura electronică

Cetățenii aflați în diaspora, pot accesa datele personale din bazele de date ale statului, pot solicita acte, pot semna procuri și multe altele, dacă sunt deținători ai semnăturii electronice. Semnătura electronică reprezintă un instrument sigur care confirmă identitatea cetățeanului și care îi permite să întreprindă acțiuni în raport cu instituții din țara noastră, fără a se deplasa fizic acasă în acest scop.

MSign (https://msign.gov.md/#/) este serviciul guvernamental de semnătură electronică, creat de Agenția de Guvernare Electronică, care îți oferă posibilitatea să utilizezi toate tipurile de semnătură în interacțiunile tale online și să verifici autenticitatea lor în condiții de securitate garantată.

Cum poate fi obținută semnătura electronică?

  1. Peste hotare – Prin solicitare depusă la una din misiunile diplomatice sau oficii consulare
    Începând cu anul 2022, semnătura electronică poate fi solicitată la sediile misiunilor diplomatice și a oficiilor consulare, acesta fiind un serviciu consular pentru care nu este percepută nicio taxă consulară. Veți achita doar costul semnaturii, la fel ca și cetățenii care depun această solicitare în interiorul țării. Funcționarii consulari vor expedia solicitarea Dvs la Chișinău, iar ulterior veți fi contactat atunci când semnătura va fi disponibilă pentru a putea intra în posesia acesteia;
  2. În Republica Moldova – Prin solicitare depusă la unul din oficiile I.P. „Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică” (STISC) sau oricare dintre cele 9 filiale ale Camerei de Comerț și Industrie (CCI)

Pentru mai multe detalii, accesați site-ul https://semnatura.md/

Ce posibilități vi se deschid odată obținută semnătura electronică?

  1. Portalul serviciilor publice cu peste 300 de servicii digitale (https://servicii.gov.md/ro) ;
  2. MCabinet (mcabinet.gov.md) – portalul cetățeanului, destinat să ofere un mecanism eficient și modern de obținere a informațiilor oficiale de interes public și a celor documentate despre sine, disponibile în registrele și sistemele informaționale ale instituțiilor publice;
  3. MDelivery (https://mdelivery.gov.md/public/landing-page) – asigură livrarea documentelor la adresa solicitată în Republica Moldova și peste hotare;
  4. Serviciul MPower (https://mpower.gov.md) – cetățenii Republicii Moldova din diasporă pot solicita obținerea unui serviciu digital și indirect, prin intermediul unei terțe persoane și acordarea împuternicirilor de reprezentare, utilizând acest serviciu. În luna martie 2024, sunt disponibile 23 tipuri de împuterniciri pentru 90 servicii publice, inclusiv obținerea documentelor de evidență a populației și stare civilă, înregistrarea unităților de drept, înmatricularea vehiculelor, cadastru, calificării conducătorilor auto etc);
  5. Raportarea către Serviciul Fiscal de Stat – pentru a depune, emite și accesa online informații destinate persoanelor fizice și juridice (de ex. declarația cu privire la impozitul pe venit, eFactura, ș.a.).

Din iunie 2024, odată cu lansarea aplicației unice de acces la servicii publice EVO, cetățenii Republicii Moldova au principalele acte și servicii publice la îndemână, direct din telefonul mobil. Aplicația marchează un pas important în transformarea digitală a țării, oferind 3 acte digitale și integrând câteva sute de servicii și seturi de informații despre persoane fizice și juridice.

EVO vine să revoluționeze modul de interacțiune al cetățenilor cu statul punându-l mereu la dispoziția tututor. Construită modular, aplicația integrează și interconectează cele mai populare și importante servicii electronice disponibile. În prima versiune, aceasta pune la dispoziție module precum: Documente, Verificare Acte, Date personale, Sănătate, Servicii Publice, Plăți, Împuterniciri și Programări.

Peste 25.000 de utilizatori au instalat aplicația în primele 3 zile de la lansare, cu obiectivul de a atinge 250.000, sau numărul curent de deținători ai semnăturii electronice, până la finele anului.

Astfel Moldova face un pas important către o societate digitală, unde accesul la serviciile publice este simplificat, securizat și adaptat nevoilor cetățeanului modern.

EVO este implementată de Agenția de Guvernare Electornică, sub egida Mininisterului Dezvoltării Economice și Digitalizării, și este implementată cu susținerea partenerilor de dezvoltare: Proiectul Tehnologiile Viitorului, finanțat USAID, Suedia și Marea Britanie; precum și cu susținerea Ukraine Moldova American Enterprise Fund, UNDP și Banca Mondială.

Agenția de Guvernare Electronică a elaborat un ghid: Platforme și servicii digitale guvernamentale – un îndrumar complet, actual, comprehensiv și util despre cele mai importante soluții digitale guvernamentale dezvoltate de Guvern pentru cetățenii Republicii Moldova.

Ghidul poate fi descărcat aici.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.