Susținerea Revenirii și Reintegrării Absolvenților Moldoveni din Diasporă (DEH)
Biroul relații cu diaspora lansează „Programul de susținere a revenirii și reintegrării absolvenților moldoveni din diaspora”, parte a inițiativei „Diaspora Engagement Hub” (DEH).
Scopul programului. Programul își propune să atragă competențele și ideile noi asociate mobilității educaționale prin facilitarea reîntoarcerii și reîntegrării în Republica Moldova a absolvenților instituțiilor superioare de învățământ din străinătate, cetățeni ai Republicii Moldova sau descendenți ai acestora.
Public țintă. Programul este deschis tinerilor ce dețin cetățenia Republicii Moldova, sau tinerilor originari din Republica Moldova, sau tinerilor descendenți din cetățeni moldoveni, care au absolvit sau urmează să absolvească o instituție superioară de învățământ în străinătate, în anii 2023-2024 (pentru aplicanții din 2024) sau în anii 2024-2025 (pentru aplicanții din 2025), obținând fie o diplomă de licență, fie de master, fie de doctorat.
Ofertă. Programul oferă suport logistic, informațional și financiar pentru stagii de practică sau angajare în instituții publice, organizații ale societății civile sau întreprinderi private din Republica Moldova.
Criterii de eligibilitate
Aplicanții trebuie:
- să fie cetățeni ai Republicii Moldova, sau originari din Republica Moldova, sau descendenți din cetățeni moldoveni.
- să fie absolvenți ai unei instituții superioare de învățământ din străinătate în anii 2023-2024 (pentru aplicanții din 2024) sau în anii 2024-2025 (pentru aplicanții din 2025).
- să aibă vârsta între 18 și 35 de ani.
- să fi revenit în Republica Moldova după 1 ianuarie 2024 (pentru aplicanții din 2024) sau după 1 ianuarie 2025 (pentru aplicanții din 2025), dar să nu se fi angajat în câmpul muncii până la data lansării programului.
- să fie disponibili de a reveni în Republica Moldova până la 31 decembrie 2024 (pentru aplicanții din 2024) sau până la 31 decembrie 2025 (pentru aplicanții din 2025).
Beneficiile Programului
Beneficiarilor li se va oferi următoarele tipuri de suport:
- Asistență logistică și suport informațional pentru revenirea în țară.
- Suport pentru găsirea unui stagiu de practică sau a unui loc de muncă.
- Support financiar sub formă de o indemnizație lunară de 300 USD, calculată în lei moldovenești la ratele de schimb ONU, pentru o perioadă de până la 6 luni, pentru beneficiarii ale căror salariu brut lunar nu va depăși 20 000 MDL.
- Rambursarea costurilor de transport internațional (clasa econom) din țara-gazdă în Republica Moldova.
- Acces la consiliere și servicii de suport social, profesional și informațional.
Procedura de aplicare
Înainte de aplicare, vă invităm să citiți Regulamentul concursului și să completați Formularul de intenție.
Dosarul de concurs va include următoarele:
- Formularul de intenție (Anexa A din Regulament).
- Copia diplomei de studii sau a certificatului ce confirmă finalizarea studiilor în anii 2023 sau 2024.
- CV actualizat.
- Copia unui act de identitate valid (buletin, pașaport etc.).
- Persoanele fără cetățenie moldovenească la momentul aplicării, trebuie să prezinte adițional orice alt document ce confirmă descendența din Republica Moldova sau descendența din cetățeni ai Republicii Moldova sau ale persoanelor originare din Republica Moldova. Acestea pot fi: certificatul de naștere, buletinul sau pașaportul unui părinte sau bunic, care să arate că a fost/este cetățean al Republicii Moldova, sau, în cazul aplicanților care au deținut cetățenia moldovenească în trecut, însă din varii motive au pierdut-o, un act de identitate din trecut sau orice alt act, emis de autoritățile Republicii Moldova, unde este clar indicat că a deținut cetățenia moldovenească).
- Acord privind prelucrarea datelor cu caracter personal (Anexat Regulamentului).
Dosarele vor fi trimise la adresa de email: brd@gov.md, cu titlul „Programul de Susținere a Revenirii și Reintegrării Absolvenților Moldoveni din Diasporă”.
Evaluarea și selectarea aplicanților
Aplicanții vor fi evaluați pe principiul „primul venit, primul servit”, iar dosarele vor fi analizate pe măsură ce sunt recepționate. Beneficiarii vor fi anunțați de rezultate imediat după evaluarea fiecărui dosar.
Termen de depunere. Dosarele pot fi depuse oricând.
Persoană de contact: Diana Cucoș, consultant principal Biroul relații cu diaspora diana.cucos@gov.md sau brd@gov.md
Programul „Programul de susținere a revenirii și reintegrării absolvenților moldoveni din diaspora”, parte a inițiativei „Diaspora Engagement Hub” (DEH) este implementat de Biroul relații cu diaspora, din cadrul Cancelariei de Stat, în parteneriat cu Organizația Internațională pentru Migrație.